ALGEMENE VOORWAARDEN
V2.0 – 22 december 2023
Artikel 1 Bedrijfsgegevens
DUUR BV
8210 Zedelgem
Kloosterstraat 23
Ondernemingsnummer: BE 0762.710.901
Vertegenwoordigd door bestuurder Yanick Boerjan
E-mail: info@duur-fashion.be
Rekeningnummer: BE67 0019 0068 4987
(Hierna: “DUUR”)
Artikel 2 Definities
1. In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- “Algemene Voorwaarden”: deze Algemene Voorwaarden dewelke van toepassing zijn op elke overeenkomst die tot stand komt tussen DUUR en de Klant (hierna “Overeenkomst”).
- “Bijzondere Voorwaarden”: eventuele specifieke voorwaarden die de Overeenkomst omschrijven tussen de Klant en DUUR en die prevaleren op de Algemene Voorwaarden, zoals een aanvaard bestelorder.
- “Goederen”: alle goederen die door DUUR worden geleverd in het kader van een Overeenkomst.
- “Klant”: de (toekomstige) contractspartij van DUUR met wie een Overeenkomst tot stand komt.
- “Webshop”: de online winkel aangeboden door DUUR waarop de Klant de aangeboden Goederen kan bestellen.
Artikel 3 Totstandkoming van de overeenkomst – toepasselijkheid algemene voorwaarden – wijzigingen
1. Door een bestelling te plaatsen, erkent de Klant dat hij uitsluitend voor privédoeleinden handelt.
2. De weergegeven Goederen op onze Webshop vormen geen aanbod maar wel een uitnodiging voor de Klant om te bieden. Om een artikel aan te kopen en dus een bestelling te plaatsen, dient de Klant het gewenste Goed in diens winkelmandje te plaatsen. Daarna dient de Klant bepaalde gegevens in te vullen, alsook de gewenste leverings- en betalingsmethode. Daarna krijgt de Klant een overzicht van de gewenste Goederen en de door hem verstrekte gegevens en voorkeuren. Door op de betaalknop te klikken, wordt een bindende bestelling geplaatst door de Klant. Zodra DUUR de bestelling per e-mail bevestigt aan de Klant, komt de Overeenkomst rechtsgeldig tot stand.
3. Tenzij ingeval van de uitoefening van het wettelijke herroepingsrecht, is iedere geplaatste bestelling via de Webshop bindend. De Klant is niet gerechtigd om de bestelling en levering van Goederen via de Webshop te annuleren en zal dus gehouden zijn tot de volledige prijs conform de bestelling.
4. Op deze Overeenkomst zijn uitsluitend de onderhavige Algemene Voorwaarden en eventuele Bijzondere Voorwaarden van toepassing. Door de totstandkoming van de Overeenkomst wordt de Klant geacht deze Algemene Voorwaarden te aanvaarden en derhalve volledig af te zien van de toepassing van zijn eigen algemene voorwaarden.
5. Wijzigingen aan de Overeenkomst worden steeds schriftelijk gevraagd aan en bevestigd door DUUR. Indien dit meerkosten of meerwerken veroorzaakt, mogen deze door DUUR in rekening gebracht worden. Tevens kan een gevraagde wijziging de leveringstermijn verlengen.
Artikel 4 Levering
1. DUUR levert alle redelijke inspanningen om geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen volgend op de sluiting van de Overeenkomst te leveren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken in de eventuele Bijzondere Voorwaarden. De leveringstermijn vat evenwel slechts aan nadat alle verschuldigde bedragen voor de betrokken Goederen integraal werden betaald.
2. Indien de levering vertraging ondervindt dient de Klant dit zelf aan DUUR te melden. In dat geval doet DUUR alle redelijke inspanningen om de Goederen alsnog aan de Klant te leveren binnen de termijn die DUUR voorstelt. DUUR kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige laattijdigheid in de levering door de transporteur indien dit niet door de Klant werd gemeld.
3. Indien de bestelde Goederen ondanks een geplaatste bestelling toch zouden uitgeput zijn in de voorraad, zal DUUR onverwijld de betaalde bedragen van de betrokken Goederen aan de Klant terugbetalen. DUUR kan in geen geval gehouden worden tot de levering van Goederen die niet langer in voorraad zijn.
4. Indien DUUR door overmacht van tijdelijke aard wordt verhinderd de Overeenkomst (verder) uit te voeren, onafhankelijk van de vraag of de overmacht was te voorzien, zal de leveringstermijn bedoeld in het vorige lid worden opgeschort totdat de situatie van tijdelijke overmacht is rechtgezet. Indien deze situatie van overmacht permanent is, is DUUR gerechtigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding de Overeenkomst door een schriftelijke mededeling zonder gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen, onverminderd het recht van DUUR op betaling door de Klant voor reeds door DUUR geleverde Goederen voordat sprake was van een overmachtssituatie. Onder overmacht wordt onder meer begrepen, zonder hiertoe beperkt te zijn: de laattijdige of gebrekkige levering van een toeleverancier, het faillissement of ontbinding of overname van een toeleverancier, overheidsingrijpen, terrorisme, natuurrampen, stakingen, rellen, overvallen, onbeschikbaarheid van onze informaticasystemen, en alle andere situaties waarop DUUR geen redelijke controle kan uitoefenen.
5. DUUR is gerechtigd de Overeenkomst of onderdelen ervan uit te besteden aan derden of te laten verrichten door derden.
6. Het risico van beschadiging en/of verlies van Goederen berust bij DUUR tot het moment van bezorging aan de Klant of aan een door de Klant aangewezen vervoerder, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 5 Prijs en betaling
1. Alle prijzen die op de Webshop vermeld zijn, zijn definitief en totaal, inclusief btw. Aanvullend kan DUUR verzendkosten aanrekenen. Het bedrag van de verzendkosten wordt altijd duidelijk gemeld voordat de Klant zijn bestelling plaatst.
2. Indien de Klant een bestelling plaatst via onze Webshop, dient hij het verschuldigde bedrag te voldoen via de door de Klant gekozen betaalmethode en dit uiterlijk binnen de 14 dagen volgend op de plaatsing van de bestelling.
3. Bij laattijdige betaling van eender welk verschuldigd bedrag uit hoofde van de Overeenkomst:
a. is DUUR gerechtigd alle leveringen te schorsen en de geleverde Goederen terug te nemen.
b. Bovendien heeft DUUR, in het geval de Klant als onderneming handelt, in dat geval van rechtswege recht op een schadevergoeding van 10% van het verschuldigde bedrag (met een minimum van 50,00 EUR) alsook een conventionele verwijlintrest overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties.
c. Aan de Klant, die als consument handelt, zal een eerste kosteloze betalingsherinnering worden verstuurd met vermelding van de potentiële kosten zoals hierna vermeld ingeval van blijvende niet-betaling. De Klant-consument dient dan uiterlijk binnen 14 dagen na verzending van de betalingsherinnering de openstaande bedragen te betalen. Bij gebreke van betaling binnen deze termijn, is DUUR gerechtigd op een conventionele verwijlinterest aan de interestvoet bepaald overeenkomstig de wettelijke interestvoet, alsook een forfaitaire schadevergoeding die als volgt wordt berekend:
i. schulden tot en met 15,00 EUR: 20 EUR;
ii. schulden tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR: 30 EUR plus 10% op de schijf tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR;
iii. schulden boven 500,01 EUR: 65,00 EUR plus 5% op de schijf boven de 500,01 EUR, met een maximum van 2000,00 EUR.
4. Ingeval DUUR enige betaling dient te verrichten in uitvoering van de Overeenkomst, is de sanctie ingeval van laattijdige betaling door DUUR beperkt tot de wettelijke intrestvoet, die ingeval de Klant een onderneming is, wordt bepaald overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties.
5. Alle geleverde Goederen blijven de volledige eigendom van DUUR tot de integrale betaling van het verschuldigde bedrag van de Goederen zo in hoofdsom, interesten en eventuele verzendkosten.
6. Indien een Overeenkomst voor rekening van twee of meer natuurlijke of rechtspersonen wordt aangegaan, zijn zij ieder voor zich hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
7. Ingeval de contractuele relatie beëindigd is, kan DUUR schuldvergelijking toepassen tussen alle wederzijdse vaststaande vorderingen met de Klant, ongeacht het tijdstip waarop de betrokken schuldvorderingen opeisbaar zijn.
8. Laattijdige betaling van een factuur doet alle openstaande facturen vervallen, ook al is de vervaldatum van deze facturen nog niet verstreken.
9. Het voorleggen door DUUR van een rekeninguittreksel volstaat om het bedrag van haar schuldvordering t.o.v. de Klant te bepalen (incl. levering van de Goederen en Diensten) en het bewijs ervan te leveren.
Artikel 6 Herroepingsrecht
1. Bij de aankoop van Goederen heeft de Klant in zijn hoedanigheid als consument de mogelijkheid overeenkomstig Boek VI Wetboek Economisch Recht, om de Goederen zonder schadevergoeding (behoudens voor waardeverminderingen) en zonder opgave van redenen te retourneren gedurende een termijn van 14 kalenderdagen volgend op de levering van de Goederen.
2. Tijdens deze termijn zal de Klant zorgvuldig omgaan met de Goederen en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Met andere woorden mag de Klant de Goederen passen, maar niet verder gebruiken.
3. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele uitstekende staat en in de originele verpakking aan DUUR retourneren, conform de door DUUR verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, dient de Klant:
- Hetzij de uitoefening van dit recht ter kennis te brengen via de contactpagina
- Hetzij de uitoefening van dit recht ter kennis te brengen via e-mail (info@duur-fashion.be).
- Hetzij het herroepingsformulier te bezorgen aan DUUR: https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Forms/Formulier-herroeping.pdf
5. Indien de Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
6. Indien de Klant een bedrag betaald heeft, zal DUUR dit bedrag terugbetalen uiterlijk binnen 14 dagen volgend op hetzij de ontvangst door DUUR van de teruggestuurd goederen, hetzij de ontvangst van het bewijs van de Klant dat de Goederen werden teruggezonden, naargelang welk tijdstip eerst valt.
7. De Klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van de Goederen indien dit een gevolg is van het gebruik dat verdergaat dan nodig om de aard, de kenmerken en de werking van de Goederen vast te stellen.
8. De Klant kan geen herroepingsrecht uitoefenen in de volgende gevallen:
- De Goederen zijn op maat vervaardigd overeenkomstig specificaties van de Klant.
- De eventuele zegel die is aangebracht op het Goed wordt verbroken. In zulke gevallen kunnen wij om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne de goederen niet terugnemen.
Artikel 7 Conformiteit, garantie en klachtenregeling
1. DUUR staat er voor in dat de Goederen voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
2. De Klant dient de geleverde Goederen onmiddellijk na te zien. Hij dient eventuele zichtbare gebreken binnen de twee maanden na kennisname van het zichtbaar gebrek te melden aan DUUR. De Klant begrijpt dat de wettelijke garantieperiode overeenkomstig de Wet Consumentenkoop eindigt twee jaar na de levering van de Goederen. Indien het gebrek aan conformiteit zich manifesteert binnen de zes maanden na de levering, wordt het conformiteitsgebrek geacht te hebben bestaan ten tijde van de levering. Daarna dient de Klant te bewijzen dat het conformiteitsgebrek reeds ten tijde van de levering aanwezig was.
3. Indien er een conformiteitsgebrek in de Goederen is vastgesteld, heeft de Klant de keuze om hetzij het herstel of de vervanging van het Goed te vragen. Indien het herstel of de vervanging echter een buitensporige kost of onmogelijk zou zijn voor DUUR, heeft de Klant recht op een passende prijsvermindering of de ontbinding van de Overeenkomst.
4. Na verloop van de wettelijke garantietermijn bedoeld in het tweede lid, staat DUUR enkel nog in voor verborgen gebreken, die door de Klant schriftelijk, binnen 14 kalenderdagen na kennisname van het verborgen gebrek, met een gedetailleerde beschrijving van het verborgen gebrek, ter kennis moet brengen aan DUUR.
5. Iedere aanspraak van de Klant tot schadevergoeding lastens DUUR vervalt van rechtswege indien deze niet aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechtbank binnen een termijn van een jaar nadat de feiten waarop de aanspraak gebaseerd is door de Klant gekend waren of redelijkerwijze gekend konden zijn, zonder dat deze termijn kan verstrijken voor de in het tweede lid vermelde wettelijke garantietermijn van twee jaar volgend op de levering.
Artikel 8 Aansprakelijkheid en afwijzing van garanties
1. DUUR verbindt zich ertoe om, voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst, aan de Klant algemene informatie te verschaffen met betrekking tot de Goederen en de Overeenkomst. DUUR is niet aansprakelijk voor de juistheid, volledigheid of nauwkeurigheid van de informatie die aan de Klant wordt verschaft voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst. Eventuele onjuistheden, onvolledigheden of onnauwkeurigheden binden DUUR niet doch worden wel zo snel als redelijk mogelijk rechtgezet door DUUR. De Klant erkent dat de informatie op de Webshop van algemene aard is en niet is aangepast aan de persoonlijke of specifieke omstandigheden, wensen of doelen van de Klant.
2. DUUR verbindt zich de Overeenkomst naar beste weten en kunnen uit te voeren (inspanningsverbintenis) en verbindt zich tot geen enkele resultaatsverbintenis. DUUR wijst alle uitdrukkelijke of stilzwijgende garanties af, met inbegrip van, doch niet beperkt tot, garanties inzake kwaliteit en geschiktheid voor een bepaald doel.
3. De Webshop kan hyperlinks bevatten naar externe webpagina’s of daar onrechtstreeks naar verwijzen. Dit impliceert op geen enkele wijze een goedkeuring van de inhoud ervan door DUUR en DUUR is dan ook niet aansprakelijk voor de inhoud van dergelijke webpagina’s.
4. DUUR kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor eender welke schade die het gevolg is van enig gebruik van de Goederen dat strijdig is met de relevante instructies en/of richtlijnen zoals vermeld op de Webshop of op het etiket van het Goed, of enig gebruik dat strijdig is met het gebruik dat een redelijk en zorgvuldig persoon in dezelfde omstandigheden zou toepassen met betrekking tot de Goederen.
5. DUUR is slechts aansprakelijk ingeval van bedrog, fraude en opzettelijke fout. Behoudens het voorgaande, is DUUR niet aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirect of gevolgschade ingevolge de Goederen of het gebruik van de Webshop, met inbegrip (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.
6. Behoudens ingeval van bedrog of opzettelijk fout en behoudens ingeval van lichamelijke schade door toedoen of nalaten van DUUR, is de totale contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid van DUUR voor alle schadegevallen die zich zouden voordoen in het kader van de Overeenkomst, te allen tijde beperkt tot het aan de Klant gefactureerde bedrag.
Artikel 9 Ontbinding
1. De Klant erkent dat volgende omstandigheden van rechtswege aanleiding geven tot een ontbinding van de Overeenkomst in de zin van dit artikel, tenzij DUUR schriftelijk afstand doet van deze ontbinding en de uitvoering van de Overeenkomst nastreeft, waartoe DUUR het recht heeft:
- Het niet naleven door de Klant van diens verplichtingen conform de Overeenkomst binnen de 15 dagen na hiertoe schriftelijk te zijn aangemaand door DUUR, zoals bv. de niet-betaling door de Klant van de uit hoofde van de Overeenkomst verschuldigde bedragen binnen de 15 dagen na schriftelijke aanmaning door DUUR.
- Faillissement, collectieve schuldenregeling of ontbinding van de Klant.
- Weigering om de Goederen af te nemen.
Artikel 10 Intellectuele eigendom
1. Alle ontwerpen, studies, tekeningen, schetsen, foto's, modellen, teksten, knowhow, en in het algemeen alle dragers waarin de intellectuele prestaties van DUUR of van derde partijen blijken of zijn vervat, hetzij met betrekking tot de Goederen zelf, hetzij met betrekking tot de Webshop, blijven te allen tijde de eigendom van DUUR of van derde partijen. De voormelde items, met inbegrip van alle voorbereidend materiaal, mogen in geen geval worden gereproduceerd, gewijzigd, pubiek medegedeeld, gedecompileerd enzoort, zelfs gedeeltelijk, zonder de schriftelijke toelating van DUUR of eventuele derden-titularissen.
2. De Klant ziet bij deze uitdrukkelijk af van de mogelijkheid om enig recht aan te voeren omtrent de items vermeld in het eerste lid en de bekomen informatie aan te wenden om een aanvraag te doen voor een intellectueel beschermingsrecht.
3. De Klant vrijwaart DUUR integraal voor iedere vordering van, of aansprakelijkheden t.a.v. derden als gevolg van ieder gebruik van de Goederen of de Webshop dat de rechten van derden schendt of kan schenden.
Artikel 11 Vrijwaring
1. De Klant gaat ermee akkoord DUUR te vrijwaren van alle vorderingen van derden, aansprakelijkheden en schikkingen ten aanzien derden, die voortvloeien uit of beweerdelijk het gevolg zijn van gedragingen die een inbreuk vormen op deze Overeenkomst en/of die een scheiding uitmaken van een bepaalde regelgeving.
Artikel 12 Verwerking van persoonsgegevens
1. DUUR verwerkt de persoonsgegevens van de Klant als verwerkingsverantwoordelijke. De verwerkingsgronden die DUUR hanteert zijn de noodzaak voor het uitvoeren van de contractuele opdracht, de noodzaak voor het uitvoeren van een wettelijke verplichting en het gerechtvaardigd belang.
2. De persoonsgegevens worden niet langer bijgehouden dan nodig. Hierbij wordt rekening gehouden met de geldende wettelijke verjaringstermijnen.
3. De persoonsgegevens zullen enkel intern verwerkt worden of met behulp van enkele verwerkers die het kantoor bijstaan bij de uitoefening van haar opdracht zoals een IT-onderneming, softwarepakketten en een boekhouder. Met iedere verwerker werden de nodige garanties verkregen overeenkomstig de GDPR. De gegevens worden niet buiten de EU verwerkt.
4. DUUR neemt passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van persoonsgegevens. Bij het vaststellen van een datalek die betrekking heeft op de persoonsgegevens van de Klant zal hij hierover binnen een redelijke termijn op de hoogte gebracht worden. Dit kan per e-mail gebeuren op het door ons gekende adres.
5. De Klant heeft het recht om een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van zijn persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van zijn toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens aan DUUR te richten, door middel van een schrijven naar het bedrijfsadres of door het sturen van een e-mail naar info@duur-fashion.be.
6. DUUR verbindt zich ertoe om binnen een termijn van een maand de Klant van een gemotiveerd antwoord op zijn verzoek te voorzien. Afhankelijk van de complexiteit van het (de) verzoek(en) en van het aantal verzoeken kan die ter mijn indien nodig met nog eens twee maanden worden verlengd. De Klant heeft ook steeds de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.
7. Voor meer details omtrent het privacybeleid van DUUR kan u terecht op https://duur-fashion.be/privacy-verklaring.
Artikel 13 Nietigheidsbeding
1. De nietigheid of onafdwingbaarheid van om het even welke bepaling van deze Algemene Voorwaarden zal niettemin haar maximaal toegelaten gevolg ressorteren en dit zal bovendien geen enkele invloed hebben op de geldigheid of afdwingbaarheid van de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en zal niet leiden tot de nietigheid van deze bepalingen.
Artikel 14 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
1. Op Overeenkomsten tussen DUUR en de Klant waarop deze Algemene Voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
2. Alle geschillen uit hoofde van de Overeenkomst vallen onder de bevoegdheid van de rechtbanken bevoegd over de woonplaats van de Klant-consument.
3. In afwijking van het vorige lid, indien de Klant in hoedanigheid van consument handelt, kunnen geschillen uit hoofde van de Overeenkomst zowel door de Klant als DUUR worden voorgelegd aan de Consumentenombudsdienst (www.consumentenombudsdienst.be).